• Historie Mercedes Benz - 1
  • Historie Mercedes Benz - 2

Ačkoli žili od sebe vzdáleni asi jen stovku kilometrů na začátku osmdesátých let devatenáctého století v Cannstattu a Mannheimu, tito velcí inženýři a zakladatelé společnosti se ve skutečnosti nikdy nesetkali. Během tohoto období sestrojili světově první lehkotonážní vysokorychlostní motor a první motorová vozidla, čímž položili základy motorové dopravy. Oba muži založili svou vlastní společnost, Benz v roce 1883 a Daimler v roce 1890, a jak poptávka na domácím trhu i v zahraničí rostla, postupně rozšířili a propojili své obchodní sítě.

 

Gottlieb Daimler a Karl Benz

K propagaci svých výrobků potřebovala každá společnost obchodní značku, kterou si budou lidé pamatovat. Zpočátku samotná jména vynálezců "Benz a Daimler" zaručovala původ a kvalitu motorů a vozidel. Ale zatímco Benz & Cie v Mannheimu zachovali původní jméno ve své obchodní značce (ačkoli ozubené kolečko z roku 1903 obklopující jméno bylo nahrazeno vavřínovým věncem), úplně nová a neobvyklá značka "Mercedes" byla představena hned po přelomu století na výrobky Daimler-Motoren-Gesellschaft v Cannstattu.

Proč bylo vybráno toto jméno?

Mercedes bylo španělské křestní jméno znamenající "půvab".

Mercedes bylo také jméno hezké mladé dívky narozené v roce 1889 ve Vídni a nejoblíbenější dcery rakouského podnikatele a generálního konsula Emila Jellinka, který žil v Nice.

Orientovaný na budoucnost a sportovně zaměřený Jellinek byl nadšen začátkem motorového věku a věřil, že motorový vůz je pro budoucnost velmi důležitý. V roce 1897 podnikl speciální cestu do Cannstattu. Navštívil Daimlerovu továrnu a přivezl si odsud na francouzskou Rivieru auto, které způsobilo poměrně velký rozruch. Protože Jellinek byl v tamější společnosti významnou postavou a měl dobré vztahy s lidmi pohybujícími se v mezinárodním světě financí a aristokracie, netrvalo dlouho a perspektivní kupující a významní zákazníci se začali zajímat o Daimlerova auta. Jelínek brzy mohl žádat stále větší objednávky v Bad Cannstattu.

Do "Tour de Nice" v roce 1899 nechal zapsat Daimlerovo závodní auto (23 koňských sil) pod pseudonymem "Mercedes". Hned vyhrálo první cenu.

Vynikající konstruktér a původ Mercedesové hvězdy

Příští rok se stala během závodu do vrchu smrtelná nehoda a na podnět Emila Jelínka a s podporou Wilhelma Maybacha, Daimlerova vynikajícího konstruktéra, bylo rozhodnuto přijat nový design s větším rozvorem, nížeji položeným těžištěm a výkonnějším motorem. Jelínek, přesvědčen, že tento nový design bude na trhu velkým hitem, objednal 36 aut v celkové ceně 550 000 zlatých marek pod podmínkou, že se stane jediným agentem pro prodej těchto aut v určitých zemích. Daimler souhlasil a také přijal Jelínkův návrh pojmenovat auta po jeho dceři ´Mercedes´. Jméno se uchytlo tak dobře, že bylo brzy používáno pro všechna Daimlerova vozidla. Vítězství prvního závodního Mercedesu v roce 1901 bylo současníky popisováno jako začátek "Mercedesového věku" v designu vozidel a motorovém sportu.

Ale pořád ještě bylo třeba vymyslet vhodnou obchodní značku, která by se hodila k úspěšnému jménu, které bylo zaregistrováno v roce 1902. Daimler zemřel v roce 1900 ve věku 66 let, ale jeho 2 synové, nyní ředitelé v otcově továrně, si pamatovali, že otec jednou poslal své ženě pohlednici, na které hvězda označovala dům, kde v Deutzu bydlel. Komentoval to tím, že časem tato hvězda vzroste a bude zářit nad jeho dílem.

Předseda Daimleru se chytil této myšlenky a v červnu 1909 zažádal, aby jak trojcípá, tak čtyřcípá hvězda byly použity jako obchodní značky. Obě žádosti byly schváleny, ale jen trojcípá hvězda byla skutečně použita. Byla umístěna na předek auta jako emblém chladiče.

Během let prošla tato hvězda, která měla také symbolizovat modernizaci dopravy na zemi, ve vodě a ve vzduchu, rozmanitými úpravami (získala různé úpravy a zlepšení). V roce 1916 byla umístěna do kruhu, ve kterém se objevily čtyři malé hvězdy na vrchu a dole buď slovo Mercedes nebo jména Daimlerových závodů v Unterturkheimu a Berlíně-Marienfeldu. V roce 1921 byla podána žádost, aby trojcípá hvězda byla umístěna do prstence jako emblém chladiče a o dva roky později byla tato žádost schválena


Vzestup trojcípé hvězdy

Období po první světové válce poznamenané inflací a nepříliš velkým obchodováním, obzvláště pokud jde o auta, které byly stále ještě považovány za luxus, způsobilo německému motorovému průmyslu velké ztráty.


Jenom finančně nejsilnější společnosti s dobře zavedenými značkami měly šanci na přežití, ačkoli byly často nuceni vstupovat do spojení a aliancí . Průkopnické společnosti Daimler a Benz, kteří se mezitím staly mezinárodně slavné, šly také touto cestou a v roce 1924 vytvořily asociaci společného zájmu. Záměrem tohoto kroku bylo standardizovat design a výrobu svých výrobků a spojit se při nákupu, prodeji a propagaci.

Nicméně ačkoli tyto dvě společnosti obecně prováděly během tohoto období společnou propagaci svých výrobků, stále používaly rozdílné obchodní značky. O dva roky později v roce 1926 se tyto dvě nejstarší automobilové firmy spojily a vytvořily jedinou společnost, Daimler-Benz AG.


Nyní byla vytvořena nová značka zahrnující typické emblémy obou společností: světově známá Daimlerova trojcípá hvězdu byla obehnána jménem "Mercedes" a stejně slavným jménem "Benz", tato jména byla spojena vavřínovým věncem. Obchodní značka, která zůstala dále v podstatě nezměněna, se stále používá na nejmodernějších (highend) medelech ve výrobní škále Daimler-Benz.

Mercedes hvězda


se stala symbolem kvality a bezpečnosti a jméno "Mercedes-Benz" je symbolem pro tradici a inovaci na celém světě.


Grafický vývoj značky za uplynulých 80 let


© 2017 Car Motors MB

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Proč?