Historie značky AMG se začala psát roku 1967, kdy se dva inženýři, Hans-Werner Aufrecht a Erhard Melcher, nemohli ztotožnit s filozofií vývojového oddělení společnosti Daimler-Benz. Nenechali se odratit a své představy, které vycházely zejména z motoristického sportu, začali realizovat sami, a to pod nálepkou vývojové a testovací kanceláře AMG.
První kroky směřovaly k úpravám motorů řady W111 pro soutěžní účely. Pak ale přišlo něco, co změnilo nejen život společnosti AMG, ale také celý automobilový sport. V montážních halách AMG v Bertgtallu se totiž zrodilo monstrum určené pro okruhové závody, W109 300SEL 6.8 AMG, neboli „Rote Sau“ (rudé bestie). Tento geniální stroj se rodil doslova na koleni, dnem i nocí. „Rote Sau“ se v roce 1971 zúčastnila pod vedením pilota Hanse Heyera a Clemense Schickentanze 24-hodinového závodu ve Spa a senzačně zde zvítězila. Také v dalších závodech evropského mistrovství dosahoval tento super speciál skvělých výsledků. Nečekaný konec přišel v roce 1972, kdy FIA přijala změnu pravidel s omezením maximálního zdvihového objemu na 5 litrů. Legenda AMG včak disponovala motorem se zdvihovým objemem 6,8l a tak skončila jako testovací vůz.
Společnost AMG vyrostla spolu se slavným speciálem. Od té doby byla po právu hodnocena jako odborník, který dokázal přetvořit tehdejší luxusní vlajkovou loď Mercedesu na prvotřídní závodní supersport. Tento úspěch nasměroval další působení malé firmy, na tu se začali obracet bohatí majitelé luxusních Mercedesů, kteří chtěli ze svých miláčků dostat něco víc, než jim byla schopna nabídnou sériová výroba.
Poptávka rychle rostla a výrobní hala v Bergtallu už nestačila. Proto se celá AMG přestěhovala do větších prostor v Affalterbachu, kde sídlí do dnes. Příkladem schopností dvou nadaných inženýrů budiž výroba dvou vozů W107 450 SLC s motorem M100 o zdvihovém objemu 6.9 litru, s kompletní úpravou všech souvisejících dílů a přizpůsobení podvozku k optimálním jízdním vlastnostem.
Během 80.let se firma, nyní už pod vedením Hanse-Wernera Aufrechta, rozvíjela úspěšně dále. Zásadní vliv na další vývoj mělo představení modelu W201, který se stal zřejmě nejoblíbenějším objektem úprav. Vůz měl svou novou koncepcí odlišný charakter od předchozích modelů Mercedesů. AMG mělo v tomto voze nyní tak velký prostor pro provedení důležitých zásahů a úprav, že jejich realizace v něktrerém ze starších modelů Mercedesu byla zcela nemyslitelná. AMG postavilo novou legendou závodních tratí. W201 nebyla na závodní trať postavena jako outsider, nýbrž jako hotový závodní vůz. Záhy po svém nasazení začala W201 činit tehdy kralujícímu BMW a Fordu značné problémy.
Problémem v rozvoji firmy byly ale zájmy Erharda Melchera, ten si přál plně se věnovat motocyklům a vývoji pohonných jednotek. U AMG tak došlo ke změně, Hans-Werner Aufrecht vyplatil Erharda Melchera ze společnosti. Jejich vztahy to však spíše posílilo a Melcherovy poznatky byly prostřednictvím Aufrechtovy firmy úspěšně uváděny do praxe. V roce 1983 se Melcherovi podařilo odzkoušet zástavbu upraveného motoru V8 5.0 do karoserie modelu W123 Coupe. Vůz s tímto motorem dosahoval výkonu 276 kon. Jeho mistrovským dílem ovšem byla 4-ventilová technika pro osmiválcový motor M117, kterou v polovině 80.let ve vlastní režii vyvinul. S tímto technickým skvostem měl motor o zdvihovém objemu 5.0 litru výkon 340 koní a modelu W126 umožňoval maximální rychlost 260 km/ h. AMG použilo Melcherův motor a šlo ještě dál. Legendární model „W124 Hammer“ s 5.6 litrovým motorem, 32 ventily, 360 koňmi a 510 N.m. v roce 1986 poprvé pokořil hranici 300km/h. Ani tady se však konstruktéři nezastavili.
Nejen precizní a maximálně rychlé motory ale byly předmětem zájmu zákazníků. Velká většina z nich stála také o podtržení sportovního charakteru vozů. AMG tak vedle technických zlepšení výkonu a jízdních vlastností začala koncentrovat své síly na styling karoserií a luxusní úpravy interiérů. Vozy mohly nyní dostat například nárazníky s agresivnějším sportovním designem, nástavce prahů, zadní křidélka, speciální laky, nebo matové povrchové úpravy chromovaných dílů. Žádaná exklusivita se projevovala také v úpravách interiérů, kde se přikročilo k přečalounění do těch nejlepších kůží, v jakémkoliv barevném provedení nebo úpravě, vše dle přání zákazníka. Své místo si našly i špičkové audiosoustavy, televizní přijímače, videa a autotelefony. Naposledy zmiňovaný autotelefon bylo možné objednat i u Daimler-Benz, ale firma AMG byla schopna takový přístroj obšít kůží v exklusivní barevné kombinaci interiéru a navíc ho propojit s dalšími členy mnohdy monstrózní audio/video soustavy vozu. AMG dokázala precizně pracovat s přáním zákazníků. Byl to právě zákazník, kdo si určil konečnou podobu vozu a volnost jeho výběru byla prakticky neomezená. Díky heslu „nic není nemožné“ se vozy AMG zařadily do inventáře tehdejší společenské smetánky.
AMG pokračovala také v dobývání motoristického sportu. S nasazením modelu W201 do DTM přišel ten pravý úspěch v podobě mnoha vítězství. Razantně upravené modely W201 190 2.3 a 2.5 16V byly schopny pod vedením Klause Ludwida, Johnnyho Cecotta a dalších skvěle sekundovat BMW E30 M3. Rok 1988 byl zlomovým ve spolupráci AMG a Mercedesu, právě tehdy totoiž obě společnosti oficiálně odprezentovaly partnerství na poli motorsportu.
90. léta znamenala u AMG konec designu a návrat k syrové technice. Konstruktéři AMG brali v té době tak oblíbené přeplňování jako poslední možnou variantu k posílení výkonu pohonné jednotky. Ačkoli se tomuto kroku bránili už od konce 80.let, vytvořili takové šperky jako například R129 73 AMG. Tyto vozy se staly motoristickými ikonami, které dodnes reprezentují původní myšlenku zakladatelů společnosti AMG. Ryzí technika se v nich snoubí s maximální pohodou cestování, která i navenek vyjadřuje absolutní jistotu v každé situaci a umožňuje svému majiteli pocit, který mu žádné jiné auto neposkytne.
Oficiální spolupráce Mercedesu a AMG v DTM byla natolik úspěšná, že již v roce 1990 firma Daimler-Benz uzavřela s AMG smlouvu o prodeji doplňků a speciálních úprav prostřednictvím své dealerské sítě. To vedlo k dalšímu rozšíření společnosti AMG. Počátkem velmi úzké spolupráce těchto dvou společností byl model W202 C36 AMG, který se od roku 1993 prodával jako sériový vůz Mercedes-Benz se všemi souvisejícími službami a zárukami. Tento moment byl naprosto stěžejním v celé historii AMG, protože cesta k němu trvala bezmála 30.let.
Už na konci šedesátých let dodávala tehdy malá konstrukční kancelář z Bergtallu podskupiny na nápravy prototypů C111 a přesto, že se historické linie obou firem mnohokrát proťaly, ke kýženému spojení došlo až v roce 1999, kdy Hans-Werner Aufrecht prodal svůj majoritní podíl tehdy už koncernu DaimlerChrysler AG a založil společnost HWA GmbH., která připravuje závodní speciály DTM s plnou tovární podporou. Prvním komerčním krokem této firmy byla realizace 25 vozů CLK-GTR s homologací pro běžný provoz. Tyto vozy se jen nepatrně lišily od ostrých závodních speciálů CLK- GTR LeMans a ještě před zahájením výroby byla celá produkce i přes závratnou cenu rozprodána.
Modely AMG jsou tím nejlepším, co je možné v podmínkách sériové výroby se stříbrnou hvězdou ve znaku vidět. AMG aplikuje své poznatky z motoristického sportu a s použitím nejmodernějších technologií je prezentuje ve své produkci, což je stále hlavním trendem ve vývoji vozů AMG. Filosofie těchto tří písmen představuje absolutní špičku modelové palety dnešní produkce a i přes dnešní masový rozvoj automobilového průmyslu poskytuje svým zákazníkům punc jedinečnosti v kombinaci se strojovou přesností, extrémní výkonností a kvalitou zpracování, na které byl zákazník AMG vždy po právu zvyklý.